Bästa restaurangerna i Malmö

I helgen var jag och familjen i Malmö. Åkte primärt dit för att hålla två KAP-klasser men passade på att besöka några av Malmös bästa restauranger.

För er som inte vet det så håller jag klasser i något som heter Kundalini Activation Process, det är en healing modalitet som är helt fantastisk. Du kan läsa mer om det här https://www.tidningennara.se/artiklar/valbefinnande/kundalini-activation-process/

Vi bodde på Story Hotell. Äääälskar det hotellet! Har alltid bott på MJ's men känner att det kommer varvas med Story Hotell framöver som är något helt annat.
Hotellet ligger jättebra till, nära centralen, city och saluhallen. Rummen ligger högt upp i byggnaden med en otrolig utsikt. Vi hade rum 1302, kan verkligen rekommendera. Frukostbuffén serveras på våning 14 och är det bra väder kan man sitta ute.

Den här gången hann vi besöka Bise (uttalas BIZ), Julie, Ruth, San Greal, Saluhallen, Pink Head, Leve och Farm 2 table.

Jag och Billie

Efterrätterna som åts på Bise

Första gången på Bise och restaurangen seglar lätt upp i toppen bland Malmös bästa restauranger. Inget snack! Här erbjuds en trerätters samt snacks för 600 kr. Stora portioner och ljuvliga smaker. Man blir liksom lite chockad över prisbilden när man (jag) är van vid Stockholmspriser.
Avslappnat och snyggt mitt i centrala Malmö.

Julie är en supermysig vinbar. Går alltid hit när jag är i Malmö och dricker ett glas champagne och äter lite snacks. Om man ska jämföra den med någon i Stockholm så är Vina mest lik, även om det är något annat. Missa inte!

Ruths i Malmö är ett ställe att gå till från morgon till kväll och den här gången åt vi både frukost och middag här. Joakim är inte lika imponerad av frukost som jag men när vi kom in på Ruths sken hela han upp. Man möts av en uppdukad disk med croissanter, bullar, bröd m.m. Det börjar alltid vattnas i munnen på mig när jag kliver in här och jag överväger alltid om jag ska äta gluten trots att jag inte tål. Om det är något ställe det känns värt så är det här. Joakim åt fattiga riddare och jag en yoghurtskål. Frukosten har inte så mycket att erbjuda om man inte tål gluten, däremot kvällstid.

Saluhallen i Malmö är ett guldkorn och perfekt om man vill äta lite olika. Vi åt glass, käka praliner och åt sallad. Men det finns alltifrån fiskeställen till pizza och asiatiskt.

Leve är Malmös bästa bageri. Hit går man primärt för att köpa med men de har några få sittplatser. För Joakim blev det en kardemummabulle och för mig en biskvi med passionsfrukt och vit choklad. Den godaste biskvin jag någonsin har ätit. Tyvärr missade jag att fota den.

Farm 2 Table ligger ett stenkast från Leve och erbjuder fika, brunch, kaffe och lättare lunch. Fokus på näringsrika och goda grejer att stoppa i munnen. Jag tog ett bananbröd med choklad. Riktigt bra med chokladen då jag har förätit mig på "vanliga" bananbröd.

San Greal är en opretentiös champagnebar. När vi klev in här kändes det som att färdas tillbaka typ 100 år i tiden - mycket sammet, kandelabrar, gamla bord och speglar. Vi beställde in en "champagneprovning" med tre olika champagner och ost till. Man kan välja vilken typ av champagne man vill testa och valde fylligt och brödigt.

Joakim och familjen gick till nudelbaren Pink Head som vi blivit rekommenderade. Han tyckte det var gott men att hans ramen smakade lite texmex :)