Talldungen, en matdestination värd en resa

På vackra Österlen i Skåne, mellan kullar och skog ligger ett litet hotell som heter Talldungen. En drömplats för mat- och vinälskare. Här möts gastronomi, inredning och konst i en förtjusande hemma hos-miljö.

Fotograf: Oskar Falck

Under sommarhalvåret har hotellet och restaurangen öppet varje dag, vintertid är det helgöppet som gäller. Många tänker nog på Talldungen som en sommardestination, men att komma hit på hösten och vintern rekommenderas verkligen. Vi checkade in en grå höstdag och möttes av ljus och värme så fort vi kom innanför dörrarna.

Hotellet känns ganska typiskt Skåne, här möts gamla möbler och inredningsdetaljer i en snygg och modern miljö. Tänk vackra loppisfynd, modern konst och massa porslinshundar i hela huset.

Det finns 10 rum på Talldungen, alla olika i en egen unik charm. Några av rummen har utsikt ut mot kullarna och andra in mot skogen.

På första våningen ligger reception, sällskapsrum och restaurang. Det känns nästan precis som att vara hemma hos någon, bortsett från att det är andra gäster i huset som man inte känner.

Efter att ha checkat in började vi med vin i sällskapsrummet, här finns flera mysiga sittplatser för olika sällskap. Vi tog en snabb koll igenom vinlistan och konstaterade att det här är ett ställe som verkligen kan och har ett intresse för vin. Det fanns väldigt många bra viner att välja mellan, både på flaska och glas.

Under sommarhalvåret är det extra vackert på Talldungen.

Sen var det dags för middag i restaurangen. Förväntningarna var höga eftersom vi blivit rekommenderade att åka hit av flera gourmander. Vi serverades en 5-rättersmeny för strax under femhundringen. Rätterna var vällagade och vackert komponerade med perfekt matchade drycker till. Extra plus för den fantastiska servicen under hela vistelsen.

På morgonen vaknade vi till doften av nybakat bröd från det lilla bageriet i huset. När vi kom upp till restaurangen möttes vi av en färgstark frukostbuffé - bröd, juice, äppelmust, hemgjord granola och skånska smörgåspålägg och mycket annat. En av oss är glutenintolerant och fick ett mycket gott glutenfritt bröd.

Sammanfattningsvis en härlig och god upplevelse. Hit åker vi igen! Nu var vi här på hösten och spenderade största delen av tiden i huset, så nästa besök får bli en sommardag när uteserveringen är öppen och naturen blomstrar.

För två personer med mat, boende och vin hamnade kostnaden på runt 3 600 kr. Vi bokade deras Spisarpaket som du hittar här.  Vill du bara åka hit och äta och dricka så går det också bra, men med tanke på vinlistan kan vi rekommendera att bo över.